Älvsbytalo Kalevatar ( Älvsbyhus Torgrim )

måndag 29 juli 2013

Verandan byggs om

29.6.2013
 
Nu börjar vi med att laga om yttertrappan till en isolerad veranda...
 


rivning av räcken och stuprör demonteras
 

 
gamla hörnstolparna kunde tas bort då vi fått dit kortväggarna som stöd
 

 
dörrens plats
 


ganska i mitten...


 
vindskivor på
 
 
lite brädor, gamla gaveln får bli kvar under den nya brädningen

 
ytterdörren får bli kvar som mellandörr och så behöver man inte börja riva och fixa på insidan något heller :) ,fönstren ( 9x12 ) på plats.
höjde upp taket så att man kom ovanpå gamla takstolen annars sitter dörrlisten och taklisten ihop då de e klart, sen dags att börja isolera mellantaket underifrån, sätter endast 40cm mineralull på taket för de ska nog räcka.
 
 
börjar vara på slutrakan... tänkte att husnumret skulle vara ovanför dörren,

 
 
... men flyttade det tillbaka till sin ordinarie plats och fixade lite dekoration istället, samma som på gavlarna.

 
så här blev det, satte panel på väggarna och klinkers på golvet

 
vi satte in golvvärme på samma gång då vi gjöt golvet

 
dörren hittade vi billigt på Bauhaus, den får duga nått år nu tills vi kanske byter till nån annan modell

 
29.7.2013, en månad jämt från start...
 
helt klart borde detta komma med huset då man köper det för nu har man ju inte så mycket sand inne i huset mera...

4 kommentarer:

  1. Hej
    Hur gjorde ni med värme till den isolerade verandan? Har ni satt ett skillt el-batteri eller kopplade ni det på nåt vis till värme systemet som kom med älvsby-huset?
    vi fick vårt hus igår och funderar just på att isolera verandan.
    H. Amrtina

    SvaraRadera
  2. Vi satte en liten elslinga i golvet, 300 watt om jag kommer ihåg rätt. Tänkte ha bara ett oljefyllt el-batteri först men kan hända att golvet alltid skulle ha varit vått sen med snö och sånt som kommer in. Har nu både ett batteri och golvärme, men endera hade nog räckt till. Bra att torka handskar på förstås är ju batteriet eftersom husets egna sällan är varma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Vi är en 5 personers familj från Kyrkslätt och vi fick vårt Älvsbyhus färdigt 2002. Jag har själv byggt övervåningen som allrum/sovrum åt våra tre pojkar och två uteterasser - en på baksidan och en vid gaveln till hjälpköket. Fick också för länge sedan insikten om att förstukvisten vid huvudingången absolut borde vara inbygd och uppvärmd. Hittade instruktioner om detta på nätet, men hårdskivan pajade och har inte hittat något om detta sedan dess, så det har fått vara. Nu har vi hundvalp och jag tänkte ta tag i saken. Ert verandabygge ser mycket fint och trevligt ut ... också enligt gumman ;-) så jag närmar mig dig med några frågor:
      - Du sa att du använde 40 cm ull i taket. Vad satte du i väggarna/golvet?
      - Hur gjorde du golvet (gjutning, klinkers, ...) Jag hade tänkt enbart golvvärme och hålla det "medelvarmt" (10-12 grader). Vad tycker du?
      - Vilken dimension på stolpvirket använde du?
      - Du lämnade alltså brädningen kvar vid gaveln och lade den nya på den gamla "triangeln"?
      - Har du ritningar eller flera detaljbilder.

      Jag har inte tummen riktigt mitt i handen. Har nog gjort en hel del byggarbeten både på mitt Älvsbyhus och på vår lilla sommarstuga i Pellinge, men jag är en person som vill ha klara planer och visioner om hur jag skall gå tillväga innan jag kör igång. Vill inte starta innan jag vet att det blir bra. Blev inspirerad av ditt snygga bygge och skulle gärna få gjort något liknande på vårt hus.

      Jag förstår att det kanske inte är så angeläget för dig att svara på det här, då det är några år sedan ert bygge. Jag skulle ändå vara myky tacksam för all hjälp jag kan få ... både smått och stort. Gumman hejar på mig ... och hundvalpen, och alla vi andra, borde få ett ställe att "borsta av oss" och byta dojor innan hösten kommer.

      Med vänlig hälsning och tacksam för svar,
      Jocke Georgs

      Radera
  3. Hej Jocke, skickade sms till dig.

    SvaraRadera